کد مطلب:314356 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:195

قدمگاه حضرت عباس در سر پل ذهاب
دو نامه از جناب مستطاب آقای فرهاد تجری، رئیس دادگستری قصر شیرین به دفتر انتشارات مكتب الحسین علیه السلام رسیده است، ذیلا می خوانید:

امام عباس نام قدمگاهی در حدود پانزده كیلومتری سرپل ذهاب و یا طاق و چادری روستای گاوچالی می باشد. یك اتاق گلی بوده و در وسط اتاق حالت مكعب مربعی كه گنبد كوچكی بر آن سوار است می باشد. لیكن الآن با كمك مردم اتاقی تقریبا 18 متری با مصالح جدید تیرآهن و آجر ساخته شده و مردم اعتقاد دارند قدمگاه حضرت اباالفضل العباس علیه السلام و تكه ی سنگی كه جای پای اسب بر آن حك شده در محل وجود داشته است. در زمان مراجعه حقیر، در آن جا كسی مطلع نبود كه نشان دهد و وجود خاك در محل و اطراف ساختمان نشان از تغییرات اخیر حاشیه آن داشت كه احتمالا تكه سنگ مذكور را جلوگیری از اتلاف در جای مناسبی قرار داده بودند. در اطراف آن چند قبر وجود دارد كه یكی مربوط به سیدی به نام طباطبائی است كه علی الظاهر و به گفته ی اهل محل متولی امام زاده مذكور بوده است همچنین روستای مخروبه ای در نزدیكی آن امام زاده مشاهده می گردد و مردم برای زیارت و استفاده از طبیعت بكر و دست نخورده اطراف آن كه مملو از درختان بلوط كهنسال است، در ایام فروردین تا خرداد ماه به صورت دسته جمعی و اكثر در غالب اردوهای دانش آموزی و خانوادگی محل مذكور را زیارت می كنند.

مردم اعتقاد دارند برای تحقق آرزوها و رفع گرفتاری ها بایستی به آن امام زاده و قدمگاه متوسل شوند.

داستان این مكان قدمگاه بدین صورت بوده است كه شب كسی به خواب یكی از اهالی روستای گاوچالی می آید و به وی می گوید كه برو سنگ های فلان محل در 15 متری قدمگاه بردار تا پس از حفر كمی آب پیدا شود و مشكل و معضل اصلی آنها كه همانا بی آبی بوده برطرف گردد. فرد مذكور همین كار را انجام می دهد و به آب می رسد و پس از آن با ساخت یك منبع و توربین بادی بدون نیاز به هیچ وسیله دیگری اقدام به آبگیری از منبع آب می كند.



[ صفحه 223]



بنا به روایتی، در قدیم از خاك قدمگاه مذكور برای درمان و شفای مارگزیدگی و عقرب گزیدگی استفاده می كرده اند.

ضمنا در منطقه قلخانی (كه منطقه اهل حق نشین می باشد) بین راه سرپل ذهاب به جوانرود امام زاده عباس وجود دارد كه دارای برچین و دیوار سنگی و منطقه ی زیارتی و سیاحتی است این محل پس از جنگ تا حدودی صدمه دیده، اما توسط اهل محل مجددا بازسازی شده و مردم منطقه اعتقاد زیادی به كرامات آن دارند كه ان شاءالله اطلاعات بیشتری تقدیم خواهد شد.

دادگستری قصر شیرین، فرهاد تجربی

10 / 10 / 79 شمسی



[ صفحه 224]